Ayam Pandan

Hari minggu lepas aku nak try buat ayam goreng pandan, selalu aku beli je kat tempat kerja ku. Pagi-pagi ada abang yang jual nasi lemak tu goreng ayam pandan sekali kat tempat dia jual tu. Baunya MasyaAllah...sedapnya...harganya boleh tahan la. seketul dia jual dengan harga RM2.50. kalau besar aku tak kisah sangat. Ni kecil je. kadang-kadang aku beli terkena bahagia tulang belakang. Mak oii...apa nak di makan. Kat tulang belakang tu mana ada isi sangat kan. Dulu aku pernah beli , simpan dalam fridge kat ofis aku, bawa balik nak makan dengan suami. Suami aku pun cakap sedappp... So, aku nak try la buat kalau-kalau nak menjadi....

Bahan-bahan

1/2 kilo ayam (dopotong sederhana kecil)
daun pandan

Bahan rempah (semua dikisar halus)

3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci halia (aku guna serbuk halia je 1 sudu besar)
1 inci lengkuas
1 inci kunyit hidup (aku gunakan serbut kunyit je 1 sudu)
1 batang serai
cili ikut suka (nak pedas guna cili padi)(aku guna serbuk cili je 1 sudu besar)
1 sudu kecil biji ketumbar
1 sudu besar jintan manis (aku letak banyak sikit sebab suka rasanya)
garam, gula, serbuk perasa dan madu secukup rasa

Cara-caranya

1. gaul ayam dengan semua bahan sampai sebati
2. balut ayam dengan daun pandan, sematkan dengan lidi supaya tak terbuka
3. perap selama mungkin. kalau nak masak untuk makan malam, perap la ayam tu dalam tengahari. kalau nak makan tengahari buat sebelum tidur dan simpan dalam peti ais.
4. goreng dengan api yang sangat perlahan.

Tips : seeloknya bakar dulu ayam tu dalam ketuhar 2/3 masak baru digoreng. kalau digoreng terus ianya cepat hangus sebab ayam tu bercampur madu. kalau tak letak madu boleh la digoreng terus tapi pastikan api kena perlahan.

Aku buat ni untuk hidangan makan malam. Bila suami ku pulang dari kerja, baru la kami makan. kata suami ku ...sedapppppppppp sangat-sangat. Aku masak 4 ketul je, 2 ketul seorang ( takut tak habis, nanti membazir pulak. kami makan berdua je. belum ada anak lagi) pun masih tak cukup. Yang selebihnya aku simpan dalam peti ais (tempat beku) untuk dimasak lain hari. Kata suami ku, "lain kali boleh buat lagi tak ayang..."

0 comments:

Post a Comment