Kisah Zainab Isteri Rasulullah

Zainab Binti Khuzaimah Bin Abdullah adalah isteri Rasulullah yang ke 5. Oleh kerana dia seorang yang terlalu pemurah dan amat dermawan, dia dikenali dengan nama Ummu Masakin di kalangan sahabat. Dia selalu menghulurkan bantuan kepada orang-orang miskin di sekitar Madinah.

Sebelum menjadi isteri Rasulullah, Zainab pernah berkahwin dengan Tufail Bin Haris iaitu seorang pejuang Islam. Malangnya jodoh mereka tidak panjang. Tufail telah terkorban di dalam peperangan Badar dan ditabalkan sebagai mati syahid. Kemudian Zainab telah berkahwin pula dengan Abdullah Bin Jahsh tetapi umur perkahwinan mereka juga tidak lama apabila suaminya yang ke 2 ini pun telah terkorban juga, mati syahid dalam peperangan Uhud.

Zainab memang bertuah kerana telah menjadi seorang isteri kepada 2 orang syuhadah tetapi bagaimana pula dengan masa depannya. Dapat ke dia meneruskan hidup tanpa suami tercinta. Demi menyelamatkan keadaan isteri kepada 2 orang sahabat yang telah terkorban, Rasulullah mengambil keputusan untuk mengahwini Zainab. Mereka telah berkahwin pada tahun tu juga. Ketika itu Zainab telah berusia 30 tahun dan tergolong dalam ketogeri janda muda. Kalau tidak diselamatkan oleh Rasulullah, kehidupan seorang janda seperti Zainab pastinya akan terbiar tanpa perhatian pada zaman itu.

Bagi Zainab pula, walaupun masih muda tetapi jauh di sudut hatinya tersimpan perasaan yang terlalu takut untuk bersuami lagi setelah kedua-dua suaminya meninggal dunia. Setelah bergelar isteri kepada Rasulullah, Zainab dikenali sebagai Ummul Mukminin. Tapi sayangnya, kehidupannya bersama Rasulullah tidak lama iaitu lebih kurang 2 bulan sahaja apabila beliau telah meninggal dunia. Beliau juga menjadi isteri ke 2 Rasulullah yang meninggal dunia semasa hayat Rasulullah selepas Siti Khadijah.

Sememangnya Zainab amat bertuah kerana Rasulullah sendiri yang menyembahyangkan jenazahnya. Dan sebagai penghormatan, Rasulullah telah mengebumikan jenazah Zainab di Jannah Al Baqi' bersama sahabat-sahabat yang lain. Walaupun sejarah hidupnya bersama Rasulullah tidak lama namun keperibadiannya patut dicontohi. Sifatnya yang sangat bersimpati dengan golongan miskin masih dikekalkan sehingga ke akhir hayatnya.

Jadi, mari lah kita sama-sama jadikan contoh dari sifat dermawan Zainab ini. Mudah-mudahan ia dapat dicontohi oleh semua kaum wanita di zaman ini terutamanya yang kaya raya.

0 comments:

Post a Comment