Kehidupan Selepas Bergelar Isteri...

30 Nov 2009, sehari selepas bergelar seorang isteri, di awal pagi lagi hujan telah turun tanpa henti membawa ke petang dan ke malam. Kadang-kala renyai dan kadang-kala lebat. Di pagi hari yang sejuk itu terasa terlalu malas untuk bangun dari tidur. Badan pun rasa terlalu penat tapi aku gagahi juga untuk bangun kerana perlu menunaikan solat subuh dan menyediakan sarapan untuk suami ku.

Sarapan pagi tu aku cuma panaskan gulai semalam je. Masih tinggal saki bakinya walaupun tak banyak. Suami ku tidak boleh makan daging (alahan) jadi aku cuma siapkan lauk ayam dan ikan masin je untuk dia. Kebiasaan dikampung ku sarapan pagi adalah nasi, tengahari nasi dan malam pun nasi juga...(nasi kan makanan ruji rakyat Malaysia).

Pada hari tu tiada pe yang dapat kami lakukan. Nak pergi berjalan-jalan pun tak boleh sebab hujan mencurah-curah tanpa henti. Suami ku pula terasa macam tak sedap badan je. Katanya macam nak deman. Kerana sayangkan suami, aku kirimkan ubat kat adik aku. kebetulan dia dan suaminya hendak ke pekan. Aku suruh dia belikan ubat deman dan sakit urat kat klinik kat pekan tu. Suami aku pula asyik tidur je pada hari tu. Kejap-kejap buat tahi mata. Aku akan kejutkan dia untuk bangun makan dan solat je. Kesian juga aku tengok dia.

Aku, mak dan adik yang bongsu teruskan kerja yang masih belum siap lagi. Pinggan mangkuk yang telah dibasuh pun harus disusun di tempat sepatutnya. Walaupun kenduri tu sederhana je tetapi kalau tengok pada pinggan mangkuk yang telah digunakan, mak oiii...banyaknya ...macam kenduri besar-besaran pulak. Macam tu la selalunya kalau keluarga aku buat majlis, tak kira la majlis tahlil ke, doa selamat ke, aqiqah ke, mesti orang yang datang tu ramai. Kadang-kadang tak terlayan tetapi mereka tak kisah sebab selalunya mereka akan buat macam rumah sendiri. Nak makan ke, minum ke, mereka akan ambil sendiri, tak perlu nak hidangkan kalau dah sibuk sangat.

Dah lepas la beban keluarga aku selama ni. Dah terlalu lama mereka ingin tengok aku berkahwin, akhirnya tercapai juga hajat mereka. Cuma sekarang ni tinggal seorang je lagi iaitu adik bongsuku. Umurnya juga sekarang telah mencecah 30 tahun, pun masih belum bertemu jodoh. Dalam keluarga aku, kami 7 beradik, aku la orang yang paling lambat sekali dapat jodoh. Pe tidaknya, umur dah masuk 37 tahun baru nak berkahwin. Sedangkan aku adalah anak yang ke 3 tetapi adik aku dapat jodoh lebih dahulu dari aku.

Tu pun nasib baik ada orang yang nak. Kalau tak sampai tua la aku tak kahwin...betul tak?... Dan sekarang tinggal la adik bongsuku seorang je lagi....Famili aku kata, mungkin yang "last" ni akan buat kenduri besar-besaran... tak tau la betul ke tak...kita tengok je la nanti....Kami buka bernazar tapi cuma merancang. Kalau ada rezeki lebih baru la buat kenduri secara besar-besaran...insyaAllah..

0 comments:

Post a Comment