Majlis Bersejarah

Tarikh 29 Nov 2009, dimana berlangsungnya majlis persandingan ku. Walaupun sambutannya sederhara namun ia tetap meriah dengan kehadiran sanak-saudara dan juga teman-teman. Syukur juga pada Allah yang ESA kerana memelihara majlis tersebut dari perkara-perkara yang tidak diingini.

Walaupun majlis ku itu berlangsung pada musim tengkujuh tapi dengan izinNya tiada setitik hujan pun turun pada hari tersebut, sedangkan hari sebelumnya dan selepas majlis itu berlangsung, hujan turun tanpa henti selama beberapa hari dan kadang-kala turun dengan lebatnya dan menyebabkan banjir di beberapa negeri dan daerah di kawasan pantai timur.

Pada majlis tersebut aku dan suami mengenakan pakaian berwarna oren lembut dan satu lagi berwarna krim. Pakaian tersebut direka sendiri oleh aku dan juga adikku ( Kami sama-sama pandai menjahit..). Kain warna oren hanya sesuai dijadikan baju kurung sementara kain warna krim aku jadikan baju kebaya singkat(yang ni aku potong tapi adik aku yang jahit sebab aku ada banyak benda lagi nak buat).

Pelamin ku juga aku reka sendiri mengikut kreativiti ku. Simple tapi boleh tahan la juga. Aku cuma sewa peralatannya sahaja seperti papan untuk pentas, kerusi dan kain. Bunga hiasan milik sendiri. Bagi diriku, itu lebih menjimatkan kalau kita ada sedikit kepandaian..(psst...memang saya ni betul-betul berminat dalam gubah-mengubah ni..nak bagitau je..jangan marah) Tidak perlu membazirkan wang ringgit untuk sesuatu yang kita nak guna dan pakai dalam masa sehari je. Bagi orang yang banyak duit itu lain cerita....(ini cuma cerita tentang diri saya je tau)

Boleh dikatakan semua benda tentang majlis perkahwinanku itu aku buat dan reka sendiri (tak percaya ke???). Dari kad undangan perkahwinan, beg kertas untuk para tetamu, bunga telur (tengok la gambar kat sebelah tu, cantik tak?) semuanya aku buat sendiri mengikut warna tema majlisku. Aku memang suka mencipta sesuatu yang lain dari kebiasaan. Kalau boleh semua benda aku ingin buat sendiri tetapi masa je tidak mencukupi. Aku seorang yang bekerja, cuma waktu malam dan hari minggu je dapat aku siapkan barang-barang untuk majlis perkahwinanku itu. Lagi pun kami cuma bertunang lebih kurang 5 bulan sahaja sebelum majlis perkahwinan kami berlangsung. Mana cukup masa nak siapkan semuanya.... Penat ooiiii......Tuhan je yang tahu.

Dari segi "make-up" pula aku tak gunakan mana-mana khidmat mak andam pun. Aku nak berjimat seboleh mungkin. Suamiku bukan dari golongan orang berada. Kalau dinilaikan, keluarga aku lebih senang dari keluarganya (jangan salah faham plak, aku bukan nak aibkan keluarga dia, cuma nak bagitau keadaan sebenar je). Sebab itu la aku taknak menyusahkan dia. Tukang "make-up"nya pula tidak lain dan tidak bukan adik iparku sendiri dan juga sepupu ku (mereka berdua ni suka "make-up", semua tentang alat "make-up" dia tahu. ya lah, mereka kerja kat pasaraya jadi "saleswoman" alat-alat "make-up" katakan, dapat semua tu free je. Takde masalah nak bagi aku pakai sedikit, betul tak?).

Majlis berlangsung macam biasa dari pukul 12.00 tengahari membawa ke malam. (Biasa la kenduri kat kampung katakan. mana set masa habis pukul berapa). Penat memang la penat tapi pengalaman tu terlalu berharga. Detik dan Memori tu akan tetap kusimpan dalam sanubariku sampai bila-bila...Yang paling penat adalah mak dan adik-adik ku. Kesian pada mak sebab terpaksa masak sendiri makanan untuk para tetamu (jiran-jiran pun tolong juga..hidup kat kampung katakan.Tolong menolong amalan mereka). Mak aku lebih suka masak sendiri kalau buat majlis pe-pe pun termasuk majlis perkahwinan adik beradik ku yang terdahulu(lagi sedap dan menjimatkan). Jadi tak heran la kalau majlis perkahwinan aku pun dia nak masak sendiri.

Aku kesian juga kat adik-adik ku yang kena basuh periuk dan pinggan mangkuk pada malam tu juga sedangkan aku cuma tolong-tolong hulur je benda-benda yang nak dibasuh tu kepada mereka (aku pun penat juga sebab kena bergerak kesana kemari sedangkan mereka cuma duduk je sambil membasuh benda-benda tu...huhu..). Sampai pukul 12 tengan malam pun belum habis lagi kami membasuh. Kesian kan.....tapi aku dah tak larat lagi dah. Aku minta masuk tidur dahulu kerana dah tak banyak lagi yang tinggal untuk dibasuh. Cuma ada satu kawah kecil dan 2 atau 3 periuk yang besar-besar je lagi.

Suami ku pun dah lama masuk bilik, penat agaknya. Maklum la dia datang dari jauh...dari Pahang pastu belum dapat berehat lagi... Tapi aku tau dia cuma tidur-tidur ayam je, sebab masa aku masuk dia terus sapa aku. Aku tau dia tunggu aku la tu..untuk raikan malam pertama kami...jeng jeng jeng ....jangan marah ya. Jumpa lagi..

0 comments:

Post a Comment