Saat Bergelar Isteri...

Tanggal 28 Nov 2009, detik jam 8.30 malam, saat ini bermulalah penghidupan baru bagi diriku. Statusku juga telah bertukar. Kalau selama ini aku diberi gelaran "cik" tapi kali ini telah bertukar kepada "puan". Tuhan saja yang tahu betapa gembiranya aku pada saat ni. Apa tidaknya. Di kala ini umurku sudah pun mencecah 37 tahun tapi baru sekarang bertemu jodoh.

Perkenalan selama lebih kurang 1 tahun dengan suamiku kini berakhir dengan perkahwinan. Walaupun selama ini aku banyak kali dikecewakan namun itu tidak mematahkan semangatku untuk bercinta lagi. Aku yakin Allah lebih mengetahui dari aku siapa jodohku sebenarnya. Dan kini impian ku untuk mendirikan rumahtangga telah tercapai...Amin..aku mengucapkan syukur pada Allah yang maha ESA.

Namun begitu, tanpa ku sedari rupanya tanggungjawabku telah bertambah. Kalau selama ini aku cuma bersendirian melakukan sesuatu perkara tapi kali ni tidak lagi. Aku telah bergelar seorang isteri. Dan aku sudah pun berteman. Suamiku adalah segala-galanya bagi ku kini. Terlepas sudah tanggungjawab keluargaku terhadap diriku dan kini telah memberikan tugas itu kepada suamiku pula..

Sekarang ni aku terpaksa mendapatkan keizinan darinya terlebih dahulu untuk melakukan sesuatu perkara. Jika tidak, aku akan dianggap berdosa. Terasa beratnya bebanan ini namun aku akan cuba menjadi seorang isteri yang terbaik buatnya. Aku berjanji akan cuba jadi seorang isteri yang taat dan setia hanya padanya. Itu janjiku....

Malam itu kami memilih persalinan warna putih untuk majlis pernikahan kami. Majlis akad nikah berlangsung di masjid. Sudah menjadi kebiasaan orang-orang dikampung ku mengadakan majlis akad nikah dimasji-masjid. Selesai je majlis akad nikah, suamiku sarungkan sebentuk cincin kepada ku buat majlis membatalkan air sembahyang. Selepas itu diadakan majlis jamuan makan untuk keluarga mertua ku.

0 comments:

Post a Comment