Keperluan Suami Isteri

Mengetahui keperluan pasangan adalah titik permulaan kepada sesuatu perhubungan yang berkualiti. Namun begitu masih ramai pasangan suami isteri yang belum mengetahui apakah keperluan-keperluan tersebut.

Ramai juga yang mengganggap bahawa keperluan suami isteri adalah makan, minum, tempat tinggal dan seks sahaja. Namun hakikat sebenarnya adalah masih panjang lagi selain dari yang tersebut di atas. Berikut adalah antara keperluan suami dan isteri yang telah dikenal pasti:-

1. Kasih Sayang

Ekspresi kasih sayang perlu dilakukan samada melalui kata-kata, kad ucapan, hadiah, pelukan, ciuman atau tingkah laku. Ia akan membuatkan pasangan anda merasa disayangi, direstui, selamat dan selesa. Ia juga bermaksud yang kita mengambil berat pasal pasangan kita dan membawa mesej bahawa " aku amat sayangkan kamu dan akan sentiasa bersama kamu selamanya". Pasangan yang mendapat kasih sayang yang secukupnya akan merasa betapa indahnya hidup ini, riang, gembira dan bertenaga namun kehidupan yang sebaliknya bagi pasangan yang kurang mendapatkan kasih sayang.

2. Perbualan

Melalui perbualan, setiap pasangan dapat memenuhi perkongsian isi hati dan buah fikiran. Ini boleh membuatkan pasangan tersebut saling cinta menyintai satu sama lain. Tapi seeloknya biar lah perbualan itu berunsurkan rasa cinta dan tidak menyakitkan hati masing-masing. Selalunya semasa bercinta, setiap pasangan banyak bertoleransi antara satu sama lain namun mengapa selepas berkahwin senarionya berbeza? Jangan dibiarkan senario ini melarat sampai boleh menjejaskan hubungan. Perbualan yang kurang menggambarkan bahawa pasangan kurang sudi malah enggan mendengar dan enggan memahami luahan fikiran dan perasaan pasangannya.

3. Kejujuran dan Kepercayaan

Keperluan ini adalah terlalu penting dalam sesuatu hubungan. Tanpa kejujuran dan kepercayaan, seseorang itu akan merasa sangsi terhadap pasangannya. Kebanyakkan pasangan inginkan perhubungan yang jujur yang dapat membuatkan masing-masing rasa selamat. Jadi maklumat tepat mengenai buah fikiran, perasaan, tabiat, yang disukai dan tidak disukai, kisah masa lampau, aktiviti harian dan rancangan masa depan perlulah didedahkan kepada pasangan bagi menimbulkan kepercayaan dan keyakinan di hati pasangan kita.

4. Sokongan Kewangan

Sesetengah pasangan berkahwin hanya kerana duit. Duit memang penting namun adakah ia satu keperluan bagi anda. Jika anda tidak bekerja tentulah anda memerlukan sokongan kewangan ini daripada pasangan anda untuk menyara hidup keluarga. Perkara ini amat subjetif dan soal kecukupan kewangan pula amat berbeza antara setiap orang. Bagi setiap pasangan yang mempunyai keinginan dan kehendak yang terlalu tinggi dan tidak dapat diluahkan tentulah akan merasa tidak puas hati. Salah satu cara untuk mengetahui samada anda memerlukan sokongan kewangan ialah dengan bertanya kepada diri sendiri secara jujur dan ikhlas, adakah anda berpuashati dengan keadaan kewangan anda sekarang?

5. Komitmen pada Keluarga

Keperluan ini tidak merujuk kepada penjagaan anak semata-mata tetapi juga kepada kesediaan untuk memikul tanggungjawab menghabiskan masa bersama anak-anak, mendidik mereka dan mengembangkan potensi anak supaya menjadi orang yang berguna bila dewasa. Secara ringkasnya ia merujuk kepada penilaian ke atas penglibatan pasangan dalam pengasuhan dan pendidikan anak-anak.

6. Teman Riadah

Kenapa semasa bercinta seseorang sanggup menghabiskan masa bersama-sama tak kira dalam pe saja yang dilakukan oleh pasangannya. Tak kira lah semasa ber"shopping" ke, pergi tengok konsert ke, nak makan ke, atau ingin melakukan sesuatu riadah. Masing-masing sanggup untuk memupuk minat dalam aktiviti riadah yang disukai pasangan agar dapat bertemu dan menghabiskan masa bersama.(padahal dia tak minat pun tapi pura-pura minat sebab nak bersama pasangan kan) Dalam erti kata lain, kalau boleh mereka tak mahu berpisah walau sesaat pun (kalau boleh nak mati pun bersama-sama, betul tak...? Adakah anda pun begitu?). Tetapi kenapa pula bila dah berkahwin dengan secara drastiknya perkara ini berubah. Adakah aktiviti ini perlu dihentikan begitu je..? (Tepuk dada tanya selera anda sendiri) Kalau begitu siapa pula yang akan menemani pasangannya jika salah seorang masih lagi ingin meneruskan aktiviti ini...(silap haribulan pasangan kita jumpa dengan orang lain baru padan muka kita..ya tak?) Oleh itu jadikanlah ini satu keperluan kalau inginkan rumahtangga anda bahagia sama macam bercinta.

7. Kepuasan seksual

Perkahwinan ibarat satu perjanjian setia yang menghalalkan hubungan seks antara seorang lelaki dan wanita. Ia juga merupakan satu komitmen untuk saling tahu dan saling respons kepada keperluan seksual pasangan secara eksklusif. Kepuasan seksual adalah satu isu di antara anda dan pasangan anda. Kalau ia tak diurus dengan bijaksana boleh membawa kepada masalah-masalah yang lain. Oleh itu wujudkanlah satu fantasi hebat tentang bagaimana keperluan seksual ini dapat dipuaskan sepenuhnya oleh pasangan masing-masing. (agar pasangan kita tak cari orang lain..)

8. Penampilan Menarik

Masa bercinta, wahhh.....hebatnya penampilan anda. Semua benda hendak dijaga (dalam dan luar) agar sentiasa dipandang elok oleh pasangan. Adakah ini bersifat sementara je? Dan ada juga yang mengganggap bahawa keperibadian adalah lebih penting daripada kecantikan fizikal. Namun begitu ada juga individu yang mahukan pasangan sentiasa berada dalam keadaan menarik. Dia akan merasa bangga dan teruja bila dapat memperagakan pasangannya depan kawan-kawan. Aspek yang paling penting dalam penampilan seseorang itu adalah berat badan, bentuk tubuh, pakaian, gaya rambut dan kebersihan.

9. Sanjungan

Semua pasangan ingin dihormati, dihargai dan disanjungi. Kata-kata pujian seolah-olah mempunyai kuasa ajaib untuk menyampaikan penghargaan kita dan ia tidak melibatkan apa-apa kos pun. Oleh itu sentiasa lah memuji pasangan masing-masing. Bawakan pujian masa bercinta ke alam berumah tangga pula. Ia sememangnya dapat memberikan satu impak yang cukup manis dalam sesuatu hubungan. Sebaliknya kalau kata-kata kritikan atau komen negatif yang selalu anda ucapkan, maka tidak hairan lah kalau rumah tangga anda ibarat retak menunggu belah. Jadi janganlah mengeluarkan kata-kata yang boleh melukakan hati pasangan kerana ianya dapat menjejaskan sesuatu perhubungan.

0 comments:

Post a Comment