Sup Cendawan Ala Cina



Dulu aku tak berapa pandai memasak sayur-sayuran. Aku seorang yang kurang makan sayur dari kecil lagi. Apabila dah bergelar isteri aku terpaksa belajar memasaknya. Suami ku suka sangat dengan sayur-sayuran. Kalau makan nasi mesti kena ada sayur. Jadi aku cubalah masak macam-macam jenis sayuran tetapi ada satu yang memikat hatinya iaitu sup cendawan. Kalau boleh hari-hari dia minta aku masak sup cendawan.

Kat sini aku nak kongsi la resepinya. Selain dari tu, kalau aku dah lupa macamana nak masak nanti boleh la aku 'refer' kat sini...ya tak???

Bahan-bahan

250 gram cendawan tiram
2 ulas bawang putih (diketuk/ cincang)
4 biji cili padi (kalau suka lagi pedas, tambah byk sikit)-diketuk/potong kecil
1 keping kek ikan ( di hiris nipis)
1 sb sos tiram
1 sb serbuk pati ayam (kalau kurang masin tambah sikit lagi)
1 sk serbuk lada sulah
2 cawan air (kalau tak suka kuah banyak kurangkan air)
1/2 cawan air dibancuh dengan 1 sb tepung jagung
1 biji telur
2 sb minyak untuk menumis

Cara-caranya

1. Cendawan dipotong kecil-kecil
2. panaskan minyak dan tumis bawang putih dan cili padi
3. masukkan kek ikan - goreng sekejap tapi jangan sampai hangus
4. masukkan sos tiram, serbuk lada sulah, pati ayam dan baru masukkan air.(masa menumis jangan besarkan api takut cepat hangus)
5. bila dah masukkan air baru boleh besarkan api.
6. masukkan cendawan. tunggu sampai mendidih.
7. masukkan telur yang telah dipukul (jangan terus kacau, biarkan sekejap dalam 5- 10 saat baru kacau. kalau tak kuah akan nampak macam keruh)
8. bila serpihan telur dah beku baru masukkan air bancuhan tepung jagung. (yang ni kena kacau terus kalau tak berketul la kuah tu nanti.)

Tips : kalau kuah terlampau pekat boleh tambahkan air. kalau kurang masin boleh la tambahkan garam atau serbuk pati ayam. saya tidak menggunakan garam dan perasa sebab serbuk pati ayam sudah secukup rasa. saya gunakan serbuk pati ayam Tumix dalam apa saja masakan saya. sebelum ni saya gunakan jenama maggi tapi rasanya tumix lagi sedap.

0 comments:

Post a Comment