RESEPI KETUPAT SOTONG

Ni resepi dari ibunda tercinta... Mak selalu juga buat ketupat sotong ni untuk anak-anaknya...5 kilo sotong pun masih tidak mencukupi kalau semua anak-anak dan cucu-cucunya berkumpul. Tahun Baru Cina hari tu, aku dan suami balik kampung kat Kota Bharu. Cuti seminggu katakan. Kami ke Lata Tembakah di Terengganu untuk berkelah. Seronok sangat. Bila balik kami singgah kat Tok Bali nak beli ikan. Kebetulan ada kawan suami kirim keropok lekor. Mak pula beli sotong 2 kilo kat Tok Bali. Katanya nak buat ketupat sotong. Emmmmmmm....sedapnya aku cakap. Dah lama tak makan ketupat sotong mak. Sampai kat rumah dah petang. Esoknya selepas sarapan pagi kami kerjakan sotong tu...hehehe...

Bahan-bahan

2 kilo sotong (yang kecil)
1 kilo beras pulut
1 biji kelapa diambil santan
8 keping gula melaka
garam secukup rasa
daun pandan
lidi
perwarna kuning

Cara-cara

- Cabutkan kepala sotong dan bersihkan isi dalamnya.

- Basuh bersih dan keringkan airnya

- Beras pulut dimasak dengan sedikit santan dan garam

- Bila dah masak, sejukkan dulu pulut tu hingga suam-suam kuku.

- Sumbatkan pulut ke dalam perut sotong. Jangan sampai penuh,cuma 3/4 sahaja

- Cantumkan semula kepala sotong dan cucukkan dengan lidi agar kepalanya tidak tercabut. Buat sampai sotong habis.

- Pulut yang lebih jangan dibuang. Boleh dimakan bersama kuah sotong nanti... sedappppppp sangat..

- Kemudian rebus air bersama santan yang jernih (santan yang perah kali ke 3) kira-kira 1 atau 2 liter. Letakkan sedikit pewarna kuning bagi nampak cantik sikit. Kalau tak de perwarna pun tak pe.

- Bila air dah mendidih, masukkan sotong. Rendam je sotong tu dan jangan lama sangat, agak-agak dalam 1 atau 2 minit je, terus angkat. Takut nanti sotong tu akan pecah pula. kalau tak muat nak letak semua sotong, letak je setakat yang muat dengan air tu. Rebus sampai sotong habis. Dah habis tuangkan air rebusan sotong.

- Dalam periuk yang lain, masak air dalam 500ml dan gula melaka. Bila gula melaka dah hancur, masukkan santan, daun pandan dan sedikit garam. Kalau kurang manis boleh tambah gula lagi.

- Masak kuahnya lama sedikit hingga kelihatan sedikit pekat.

- Masukkan sotong dan bila mendidih tutupkan api.

Perlu diingat, sotong jangan rebus lama sangat takut nanti keluar pulut yang didalam perutnya. Biarkan sedikit sejuk dan sedia dihidangkan.

Tips: Jangan simpan ketupat sotong dalam peti ais sebab sotong akan jadi keras. Kalau tak habis biarkan ianya dalam suhu bilik tetapi perlu dipanaskan setiap 8 - 12 jam. Dengan cara ini ia tahan dan tak mudah basi. Selamat Mencuba.....

0 comments:

Post a Comment